Veřejné zakázky – korupce nebo transparentnost

Stát a obce jsou solventními zákazníky a o veřejné zakázky proto mají soukromé firmy vždy eminentní zájem. Přitom ti, kteří o přidělování zakázek rozhodují, je neplatí ze svého. Peníze daňových poplatníků pak často mizí v tajuplných černých dírách.

Veřejnou zakázku definuje zákon jako jakýkoliv nákup zboží, služeb či stavebních prací z veřejných prostředků, ať už na úrovni státní či místní. Ve hře je velké množství peněz a tak vzniká prostor pro korupci. Důsledkem bývají předražené zakázky, podivné vícepráce (navyšující původně nejnižší a tudíž vítěznou cenu nad ty ostatní), nepotřebné nákupy (zakázku nepotřebuje město, ale soukromá firma), nekvalitní práce, kterou nikdo nereklamuje, zakázky dostává stále stejná firma či okruh firem.

Zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 říká, že při zadávání všech zakázek musí být veřejné prostředky vynakládány efektivně a hospodárně a musí být dodržen princip transparentnosti a nediskriminace. Pouze u zakázek vyšší hodnoty, tj. nákupy zboží a služeb nad 2 miliony Kč a u stavebních prací nad 6 milionů Kč, však stanoví přesné postupy, které musí zadavatel (město, stát) dodržet. Patří sem např. povinnost zveřejňovat zakázky na www.isvzus.cz. U zakázek nižších hodnot nestanoví zákon výslovně, jak má zadavatel postupovat a ponechává na něm, jak zajistí, aby i zadání těchto zakázek bylo transparentní a nediskriminační. Právě menší zakázky tvoří přitom podstatnou část výdajů z rozpočtu města a mohou skrze ně „nenápadně“ mizet desítky tisíc korun v soukromých kapsách. Jestliže je systém rozdělování peněz na radnici zahalen rouškou tajemství, nutně vznikají mezi občany spekulace o manipulaci, klientelismu a zneužívání pravomocí. Jaké má tedy vedení města možnosti, chce-li se vydat cestou opačnou a zvýšit důvěryhodnost svého úřadu? Především by mělo vsadit na maximální transparentnost a umožnit občanům široký a snadný přístup k informacím o veřejných zakázkách tak, jak už to v mnohých městech dělají. Zde jsou příklady některých nástrojů:

  1. Přijetí metodiky pro zadávání zakázek malého rozsahu, které neřeší zákon (www.mesto.prachatice.cz). Obecným pravidlem i u malých zakázek by měl být výběr z více nabídek v otevřených řízeních a evidence zakázek.
  2. Veřejná anketa o prioritě investic. Může pomoci tomu, aby investiční politika radnice byla v souladu s přáním obyvatel města. Jak byste například rozhodli o použití 400.000 Kč? Volili byste osvětlení 4 přechodů pro chodce speciálními lampami, zatravnění obecního pozemku vedle čističky odpadních vod nebo vybudování nového dětského hřiště?
  3. Zveřejňování záměrů veřejných zakázek. Vedení města zveřejní, na jaké zakázky hodlá v nadcházejícím období použít peníze z rozpočtu. Tento nástroj slouží jednak pro informování široké veřejnosti a jednak umožňuje zájemcům z řad podnikatelů ucházet se o zakázky, o nichž by se jinak nedozvěděli (www.mu-st.cz)
  4. Zveřejnění přehledu realizovaných veřejných zakázek. Databáze obsahuje informace o zakázkách od zadáním, výběr vítězné nabídky včetně zápisu hodnotící komise, popis průběhu akce a její vyhodnocení, včetně případných víceprací a reklamací (www.info.plzen-city.cz)
  5. Zveřejnění přehledu faktur. Občané mohou kdykoliv zjistit komu, kolik a za co město platí.
  6. Využívat kontrolních mechanismů samosprávy. Zadávat pravidelně kontrolnímu výboru prověřování veřejných zakázek.

Nezapomeňme, že veřejné zakázky jsou financovány z našich peněz a proto se na ně nevztahuje obchodní tajemství. Máme právo vědět, co se s našimi penězi děje.

Zastupitelé Věcí veřejných navrhnou na příštím veřejném zasedání zastupitelstva, aby byl vypracován a schválen metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu s využitím výše uvedených nástrojů. Budeme Vás informovat, jak s naším návrhem zastupitelé naložili. Záleží totiž pouze na ochotě Vámi zvolených zástupců, zda budou zakázky v našem městě zadávány pod Vaší přímou kontrolou.

Dne: 13. 02. 2007 | Daniela Göttelová